www.velekleintjes.be
Uit de resultaten van Boekensteun blijkt dat crowdfunding zeker kans van slagen heeft in de cultureel-erfgoedsector. Hoe zorg je voor een geslaagde actie? Deze succesfactoren helpen je om de juiste toon te zetten.
De beoogde winst van een crowdfundingsproject mag nooit alleen financieel zijn. Je moet vooral werken aan een verhoogde visibiliteit en een breder draagvlak. Maak dit tot een centraal onderdeel van je campagne.
Ben je niet bereid om te investeren in communicatie? Dan kan je beter niet starten met crowdfunding.
Niet alle projecten zijn even geschikt voor crowdfunding. Kies iets buiten de normale werking van je instelling om: dat valt op. Maar zorg tegelijkertijd dat het goed aansluit bij de interesses van je publiek. Het helpt als je project meerdere doelgroepen aanspreekt.
Wat scoort het best? Een duidelijk project dat draait rond iets unieks dat dringend aandacht nodig heeft. Misschien waren daarom de erfgoedprojecten succesvoller dan de literaire.
Werk je project nooit helemaal alleen uit: samen met anderen bereik je veel meer mogelijke gevers. Lokale partners zoals erfgoedcellen, stedelijke of gemeentelijke communicatiediensten, kunstonderwijs (voor de opname van een promofilmpje) of sociale economie zijn een troef.
Vergroot je geversnetwerk en vraag organisaties om jouw actie in de kijker te zetten bij hun achterban . En zoek een meter of peter die jouw doelpubliek weet te charmeren als gezicht van je campagne.
Crowdfunding is hard werken. Gewoon een projectbeschrijving online plaatsen is niet voldoende: je moet heel goed weten wat je gaat doen en een grondig plan maken voor je campagne.
De aanloopfase is ideaal om draagvlak binnen je eigen netwerk te creëren. Betrek je directe contacten al heel vroeg bij jouw project. Check wat zij van je idee vinden. Vraag hulp en steun bij de uitwerking. En maak ze enthousiast: ze zullen de eerste zijn om iets te geven.
Hoge bedragen blijken veel moeilijker te binnen te halen. Een kleine gift of donatie lijkt dan een druppel op een gloeiende plaat. En om mensen te overtuigen om grote bedragen te investeren, moet je een heel sterk verhaal hebben. Je kiest het best voor een overzichtelijk project aan een heel haalbaar bedrag.
Een project moet een momentum creëren: mensen hebben eerder vertrouwen in een project waarvan de teller vlot omhoog gaat. Een project met een hoog streefbedrag komt ook in dat opzicht moeilijker van de grond: er moet meer of vaker gegeven worden om een percentage te bereiken dat van twijfelaars investeerders maakt.
De meeste funders komen gegarandeerd uit je eigen netwerk van friends, fools & family. Neem rechtstreeks contact met hen op. Zorg voor een persoonlijke benadering en kies de juiste toon en stijl, afhankelijk van de relatie en de situatie.
Deze aanpak heeft een hoger rendement dan het uitsturen van bulkmails of deelname aan massa-evenementen. Het vraagt wel een goede voorbereiding en is tijdsintensief.
Een treffend beeld zegt meer dan duizend woorden. Investeer dus tijd om een projectfilmpje te maken. Niet elk filmpje zal ‘viraal’ zal gaan en een stroom van aandacht genereren. Wel bereik je er gemakkelijker een nieuw publiek mee.
Gebruik je promotiefilmpje ook offline, bijvoorbeeld om een spreekbeurt over je project in te leiden. Mooi meegenomen: door een promofilmpje te maken leer je kort en bondig over je project communiceren.
Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je een overtuigende projectpagina online zet en dat die door de sociale media zindert. Even zo belangrijk is de werkelijkheid: de lancering van je project is een uitgelezen moment om een evenement te organiseren.
Nodig je netwerk uit voor een leuke activiteit en maak van je fans, vrienden, kennissen en collega’s enthousiaste projectambassadeurs. Kijk ook of je je project kunt promoten via evenementen van anderen.
Mensen geven in de eerste plaats omdat ze geloven in de waarde van jouw project. Een toffe tegenprestatie kan wel stimuleren om een hoger bedrag te geven. Die return hoeft niets groots of duurs te zijn. Een rondleiding achter de schermen kost niet veel, maar is voor veel mensen een unieke ervaring.
Er zijn altijd mensen zijn die een goed en authentiek project willen steunen. Je moet het ze wel durven vragen. Zet je geefvraag centraal in al je contacten met potentiële schenkers. Wacht er niet mee tot het eind van het gesprek en geef aan hoe hun gift het verschil maakt.
'Vele kleintjes. Helpende hand voor crowdfunding in de culturele sector' (www.velekleintjes.be) is een publicatie van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek met steun van de Vlaamse overheid.
Op deze tekst is de licentie Creative Commons Naamsvermelding – Niet-commercieel – Gelijk delen 2.0 België (CC BY-NC-SA) van toepassing. Bij het verspreiden of hergebruiken van deze tekst moet u altijd vermelden: 'Bron: www.velekleintjes.be (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)'