www.velekleintjes.be
In stap 1[1] heb je een heldere omschrijving gemaakt van het project of de onderneming waarvoor je geld nodig hebt. Dat helpt je niet alleen om je donateurs te overtuigen. Het helpt je ook om te bepalen welke stappen je moet zetten om je project te realiseren.
Hoe je stappenplan eruit ziet, hangt af van wat je wil bereiken. Belangrijk is dat je de verschillende stappen samen toetst op haalbaarheid:
Omschrijf je doelen zo dat je achteraf goed kunt evalueren[2] of je project geslaagd is.
Een projectplan maken (Kennisbank Projectaanpak)[3]
Aan alle stappen naar je doel hangt een prijskaartje: neem die op in je begroting. Met een goed overzicht van verwachte uitgaven en inkomsten kun je de financiële haalbaarheid van je project, je creatie of je onderneming beoordelen. Zo nodig kun je nog bijsturen.
Reken bij de uitgaven niet alleen de kosten van het realiseren van het doel zelf, maar ook de kosten voor je crowdfundingsactie: de communicatie, de eventuele afdracht aan het crowdfundingsplatform[4] en de kosten van tegenprestaties.
Schat de kostprijs van je plannen zo precies mogelijk in. Je mag volgens de ethische code van de Vereniging voor Ethiek van de Fondsenwerving in België[5] namelijk de donaties alleen inzetten voor het doel dat je vermeld hebt bij je inzameling.
Je weet wat je project gaat kosten. Bepaal nu het bedrag dat je wil verwerven. Er zijn verschillende modellen:
Splits je project eventueel op in deelprojecten, zodat je altijd iets kan realiseren als je het hele bedrag niet haalt. Communiceer daar ook duidelijk over.
Bekijk of het bedrag dat je wil bijeenbrengen haalbaar is met de donateurs die je voor ogen hebt: je eigen netwerk en de nieuwe gevers die je wil bereiken.
Crowdfunden is mensen aan je binden. Bedenk dus op voorhand hoe. Het minste dat je kunt doen is:
De grens tussen een bedankje en een tegenprestatie is vaag. Er zijn allerlei manieren om schenkers iets terug te geven: materieel (een exemplaar van je nieuwe boek) en immaterieel (zoals een blik achter de schermen van je project).
Bedenk wat je wil terugdoen voor welk bedrag: voor grotere bedragen krijgt een gever meer terug dan voor kleinere. Neem eventuele kosten ook mee op in je begroting.
Crowdfunding werkt doordat je veel mensen betrekt bij je project via het internet. Een gespecialiseerd platform, dat je ondersteunt om je actie te voeren, helpt je daarbij.
Het platform dat je kiest hangt af van het soort project dat je wilt crowdfunden. Let bij je keuze zeker hierop:
Hoe kies je een platform? (Dossier Crowdfunding)[6]
Bepaal de looptijd van je wervingsactie. Die is afhankelijk van je doelbedrag, het soort project of creatie en het moment waarop je het geld nodig hebt. Een crowdfundingsactie heeft een duidelijk begin en eind, en die liggen niet ver uit elkaar. Meestal duurt een actie twee tot drie maanden.
Je timing is heel belangrijk. Een strakke timing geeft een gevoel van urgentie: het is nu doneren of nooit. Laat dus geen tijd verloren gaan en zorg voor een strakke, maar realistische planning van je campagne. Timing is ook een interne stimulans: het is hard werken, maar je weet van bij de start dat het einde in zicht is.
Het succes van je actie hangt af van je communicatie. Alleen als je voldoende mensen weet te overtuigen zal je het streefbedrag halen.
Een actie loopt maar beperkte tijd. Die tijd moet je goed gebruiken. Een communicatieplan is daarbij je leidraad. Het geeft antwoord op deze vragen:
Een vuistregel: hoe directer en persoonlijker het contact, hoe groter het effect. Maar mensen persoonlijk aanspreken is tijdrovend. Maak daarom gebruik van het sneeuwbaleffect. Spreek eerst je trouwe supporters aan. Zij kunnen jouw verhaal weer doorgeven en fungeren zo als ambassadeurs van je project.
In je campagne begin je dus altijd bij de eerste cirkel van doelgroepen: mensen die dichtbij je staan. Dan breid je uit naar de tweede: groepen die verder weg staan. De derde cirkel is de grootste uitdaging: hoe spreek je mensen aan die je nog niet kennen? En hoe trek je ook hen over de streep om geld te geven?
Sjabloon communicatieplan (Federale overheid)[7]
Sjabloon communicatieplan (Vlaamse overheid)[8]
Handleiding communicatieplan (CultuurNet Vlaanderen)[9]
Handleiding communiceren met pers en media (CultuurNet Vlaanderen)[10]
'Vele kleintjes. Helpende hand voor crowdfunding in de culturele sector' (www.velekleintjes.be) is een publicatie van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek met steun van de Vlaamse overheid.
Op deze tekst is de licentie Creative Commons Naamsvermelding – Niet-commercieel – Gelijk delen 2.0 België (CC BY-NC-SA) van toepassing. Bij het verspreiden of hergebruiken van deze tekst moet u altijd vermelden: 'Bron: www.velekleintjes.be (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)'