www.velekleintjes.be
Een goede manier om mensen persoonlijk aan te spreken is via een promotiefilmpje. Beelden vertellen vaak meer dan woorden. Je kan op een andere manier emotie in je verhaal leggen dan via tekst. Een video laat zich bovendien gemakkelijk delen op sociale media.
In je filmpje vertel je in een tot twee minuten je geefverhaal:
Geef met je filmpje je verhaal een gezicht: kom zelf in beeld of gebruik een bekend persoon als boegbeeld.
Het filmpje hoeft helemaal geen technisch perfect product te zijn. Een pakkend en beeldend verhaal is voldoende. Je hebt geen camera? Toch wel: je smartphone!
Filmpjes van culturele crowdfundingprojecten (Projectoverzicht)[1]
Tips voor een treffende trailer (Op&doek)[2]
Crowdfunding draait in de eerste plaats om communicatie en financiering via internet. Toch blijft papieren communicatie ook in een online wereld belangrijk om promotie te voeren. Beide kanalen vullen elkaar aan. Hou hier rekening mee bij de opmaak van je communicatieplan in stap 3[3].
Overweeg dus om in te zetten op offline communicatiemiddelen:
Hoe je je projectpagina aanmaakt hangt af van het crowfundingsplatform dat je kiest. In elk geval heb jij of de organisatie die het platform runt deze zaken nodig:
Na de lancering van je actie plaats je regelmatig een update op je projectpagina. Zo blijft die actueel. Zorg dat je hiervoor op voorhand al ideeën hebt. Denk ook hieraan:
Zorg dat die boodschappen inhoud hebben en steek er de nodige creativiteit in.
Maak duidelijke afspraken met het crowdfundingsplatform over het moment waarop je projectpagina online komt te staan. Als je campagne van start gaat laat je dat meteen weten aan je directe omgeving, met de vraag om te investeren. Dat kan snel en eenvoudig via telefoon, e-mail en sociale media. Voor sommige doelgroepen is de ouderwetse papieren brief nog altijd een goede manier.
Overweeg ook om mensen samen te brengen op een lanceerevenement. Maak dat aantrekkelijk door zelf iets te geven aan je potentiële donateurs: een kleine receptie, een optreden of een rondleiding. Zo krijgt je project meteen een gulle dynamiek.
Wacht eventueel tot 30 procent van het doelbedrag is opgehaald voor je begint te communiceren naar onbekend publiek. Mensen die verder weg van je staan geven eerder geld aan project dat al goed loopt.
Dé manier om snel je boodschap te verspreiden is via de sociale media. Je echte fans bereik je daar meteen. Ze zullen je beelden en verhalen sharen en liken: zo verspreiden ze je actie buiten je directe netwerk. Facebook[4], Twitter[5], je blog, je nieuwsbrief: welke sociale media je gebruikt hangt af van je doelgroep.
Staar je niet blind op de meest bekende kanalen. Media als Pinterest, Tumblr, Instagram, LinkedIn of YouTube[6] hebben groeiende gebruikersgemeenschappen en kunnen interessant zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken.
Sociale media in verandering (Talking Heads)[7]
Creating an effective Facebook page for your non-profit (SlideShare)[8]
Aanbevelingen bij het gebruik van sociale media (Federale overheid)[9]
Als je werkt met een crodfundingsplatform geeft de teller voortdurend aan hoeveel geld er verzameld is. Is er een rond bedrag ingezameld, of voldoende voor het uitvoeren van een deelproject? Vier dat dan met je team en deel je tevredenheid, dankbaarheid en enthousiasme met je publiek.
Door het beginnend succes van je actie in de verf te zetten, geef je mensen die nog niet hebben gegeven het gevoel dat hun bijdrage het verschil kan maken om er een volledig succes van te maken. Bovendien wordt je project hierdoor aantrekkelijker voor gevers die jou nog niet kennen: een project dat vlot van start gaat, boezemt vertrouwen in.
Als je een goed communicatieplan hebt gemaakt zal je niet voor heel grote verrassingen komen te staan. Toch zul je altijd wel wat moeten bijsturen.
Loopt je actie niet zo vlot? Dan heb je misschien verkeerde aannames gemaakt over je doelgroepen of je communicatiekanalen. Laat je niet te snel ontmoedigen. Leg je plan nog eens onder de loep en kijk waar je kunt bijsturen. Lukt het nog niet? Vraag dan een buitenstaander er eens naar te kijken. Een frisse blik doet wonderen.
Is je actie een succes? Dan krijgen je communicatiemensen het misschien drukker dan gepland. Krijg je meer geld binnen dan je doelbedrag? Dan moet je besluiten of je je actie afrondt of dat je doorgaat. Als voor meer gaat, moet je duidelijk communiceren over wat je met het extra geld gaat doen.
Stop niet met communiceren als je campagne is afgelopen. Stuur een persbericht uit om je succes uit te dragen. Bedank je donateurs voor de steun en houd ze op de hoogte van de voortgang van het project door regelmatig een update op je projectpagina te plaatsen.
Een actie kan mislukken. Daar kunnen allerlei oorzaken achter zitten: te veel geld verwacht, een onduidelijke doelstelling, een gebrek aan urgentie, er te weinig energie in gestoken, niet genoeg intern draagvlak of gewoon: domme pech. Uit de evaluatie in stap 5[10] moet blijken waar de schoen heeft gewrongen. Dat is een leer voor de volgende keer.
Je moet je gevers duidelijk vertellen wat er gebeurt als je te weinig geld hebt opgehaald. Als je je project in delen hebt opgesplitst, laat je weten wat aan wat je wèl gaat realiseren. Is er echt te weinig binnengekomen? Geef dan de mensen hun geld terug. De meeste crowdfundingplatforms hebben hiervoor een duidelijke policy en storten de donaties pas door als je minstens 80% van je streefbedrag hebt gehaald.
Was je actie succesvol? Geef je donateurs dan zo snel mogelijk wat je ze beloofd hebt. Iets als een rondleiding kan je meteen na afloop van je actie organiseren.
Sommige donateurs moeten wachten op hun return tot je je project hebt uitgevoerd. Als je je nieuwe boek of tickets voor je nieuwe voorstelling hebt beloofd, moeten die uiteraard eerst worden gemaakt. Laat je gevers nog eens weten wat ze zullen krijgen, en tegen wanneer ze dat mogen verwachten.
'Vele kleintjes. Helpende hand voor crowdfunding in de culturele sector' (www.velekleintjes.be) is een publicatie van de Vlaamse Erfgoedbibliotheek met steun van de Vlaamse overheid.
Op deze tekst is de licentie Creative Commons Naamsvermelding – Niet-commercieel – Gelijk delen 2.0 België (CC BY-NC-SA) van toepassing. Bij het verspreiden of hergebruiken van deze tekst moet u altijd vermelden: 'Bron: www.velekleintjes.be (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)'