Logo Boekensteun

We vroegen enkele betrokkenen (de een al wat nauwer dan de ander) naar hun visie op Boekensteun. Samen schetsen ze een beeld van crowdfunding in de culturele sector in Vlaanderen.

member image

Eva Wuyts en Sam Capiau

Vlaamse Erfgoedbibliotheek

“Crowdfunding draait niet alleen om centen maar ook om interactie.”

member image

Koen Van Bockstal

Vlaams Fonds voor de Letteren

“Mensen moeten een emotionele band kunnen krijgen met een project, ze moeten er direct door aangesproken worden.”

member image

Annick Schramme

Universiteit Antwerpen, opleiding Cultuurmanagement

“Het komt er vooral op aan goed naar je publiek te communiceren over je project.”

member image

Anne De Breuck

Koning Boudewijnstichting

“Crowdfunding kan een instap zijn voor meer fundraising én toont aan dat je niet per se over veel middelen moet beschikken om filantroop te zijn.”

member image

Jeroen Walterus

FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed

“De belangrijkste succesfactor is urgentie. Het moet duidelijk zijn dat het geld onmiddellijk nuttig wordt ingezet.”

member image

Roy Cremers

Stichting Voordekunst

“Geld moet ondergeschikt zijn in een crowdfundingsproject, de meerwaarde ligt in het bereiken van het publiek.”

member image

Bruno Vermeeren

Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief en Documentatie

“De succesfactoren: resultaatgericht zijn, een realistisch budget en een community rond een projecthouder.”