De praktijk: Boekensteun
Dossier Crowdfunding
Stap voor stap
We vroegen enkele betrokkenen (de een al wat nauwer dan de ander) naar hun visie op Boekensteun. Samen schetsen ze een beeld van crowdfunding in de culturele sector in Vlaanderen.
Eva Wuyts en Sam Capiau
Vlaamse Erfgoedbibliotheek
“Crowdfunding draait niet alleen om centen maar ook om interactie.”
Koen Van Bockstal
Vlaams Fonds voor de Letteren
“Mensen moeten een emotionele band kunnen krijgen met een project, ze moeten er direct door aangesproken worden.”
Annick Schramme
Universiteit Antwerpen, opleiding Cultuurmanagement
“Het komt er vooral op aan goed naar je publiek te communiceren over je project.”
Anne De Breuck
Koning Boudewijnstichting
“Crowdfunding kan een instap zijn voor meer fundraising én toont aan dat je niet per se over veel middelen moet beschikken om filantroop te zijn.”
Jeroen Walterus
FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed
“De belangrijkste succesfactor is urgentie. Het moet duidelijk zijn dat het geld onmiddellijk nuttig wordt ingezet.”
Roy Cremers
Stichting Voordekunst
“Geld moet ondergeschikt zijn in een crowdfundingsproject, de meerwaarde ligt in het bereiken van het publiek.”
Bruno Vermeeren
Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief en Documentatie
“De succesfactoren: resultaatgericht zijn, een realistisch budget en een community rond een projecthouder.”