Stap 1:
Bepaal je doel

Een crowdfundingsproject in de culturele sector kan voor allerlei doelen ingezet worden. Maar het is altijd concreet en resultaatgericht. Bepaal dus eerst je projectdoel, je doelgroep en je geefverhaal.

Stap 2:
Vorm een team

Crowdfunden is hard werken. En dat doe je het best in een groep. Zoek de juiste mensen en een geschikte trekker, zorg voor steun vanuit je organisatie en voor partners om mee samen te werken.

Stap 3:
Maak een plan

Je moet heel wat stappen zetten om een crowfundingsproject tot een goed einde te brengen. Maak vooraf een duidelijk plan waarin je beschrijft wat er moet gebeuren, wie het gaat doen en tegen wanneer.

Stap 4:
Voer uit

Tijd om te starten. Zet je communicatiemiddelen klaar en lanceer je actie. Zorg voor updates en meldt tussentijdse successen. Is je actie geslaagd? Geef je donateurs dan wat je ze beloofd hebt.

Stap 5:
Evalueer

Evaluatie leert je waar je actie succes heeft gehad en wat fout is gelopen. Stel criteria om  je campagne te beoordelen, deel je bevindingen en beslis of crowdfunding iets is de toekomst.

Stap 6:
Hou vast

Na een succesvolle actie heb je je netwerk van toekomstige donateurs uitgebreid. Hou je donateurs vast door je geefverhaal waar te maken en je (nieuwe) contacten te onderhouden.