Elk project waarvoor je de crowd aanspreekt is uniek. Toch gelden dezelfde succesfactoren voor alle projecten. Zorg dat je project daaraan voldoet, en je vertrekt van een solide basis.

1. Heb je een goed geefverhaal?

Spreek mensen aan met een authentiek verhaal. Toon ze een concreet project, waarmee ze zich verbonden kunnen voelen. Gladde praatjes raken de mensen niet. Wel jouw eerlijke, heldere verhaal.

2. Kennen je gevers je?

Crowdfunding is eigenlijk meer tribefunding. Je hebt geen anonieme menigte nodig, maar een betrokken groep. Je wil immers een langetermijnrelatie aangaan met je donateurs.

Je campagne begint altijd bij de mensen die jou al kennen. Die kun je gemakkelijk bereiken. Ze zullen je onderneming ook sneller sympathiek vinden.

Heb je in je eigen netwerk je slag thuisgehaald? Spreek dan de mensen aan die je minder goed kent.

3. Is je aanpak persoonlijk?

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: Fundraising is friendraising. Maak kennis met je crowd en zet je netwerk in als ambassadeurs. Spreek mensen persoonlijk aan: via sociale media en bij ontmoetingen. Kies per doelgroep het juiste medium, de juiste toon en de juiste insteek.

Leg duidelijk uit waar je mee bezig bent en waarom. Creëer betrokkenheid. Pas als mensen zich willen engageren voor jouw verhaal, krijg je van hen een gift.

4. Is het nu of nooit?

Het is nu of nooit! Dat gevoel moeten mensen krijgen bij je oproep. Je wilt dat ze hun sympathie omzetten in actie (geld geven). Dan helpt het als er druk op de ketel staat.

Jíj schept die urgentie: met je geefverhaal. Het moet mensen over de streep trekken om nu iets in beweging te zetten, om nu het verschil te maken.

5. Is je campagne kort en krachtig?

Kort en krachtig: zo een campagne werkt het best. Dit benadrukt de urgentie en dwingt je om doordacht en gericht te communiceren. Denk eraan: het vraagt een heel goede voorbereiding en veel inzet om op korte tijd het nodige momentum te creëren.

Loopt je actie te lang? Dan verliezen mensen hun interesse en stellen ze hun gift uit. Of ze geven helemaal niet.

6. Is je doel haalbaar?

Een crowdfundingscampagne loopt maar een korte periode. Zorg dus dat je je doel binnen die tijd kan bereiken met de mensen die eraan meewerken.

Onderzoek wie je potentiële donateurs zijn. Vinden zij je project de moeite? En de kosten realistisch? Denken ze met hun gift het verschil te kunnen maken?

Kies een streefbedrag in verhouding met je organisatie. Een grote instelling die een klein bedrag vraagt? Dat roept twijfels op. Kunnen ze dat niet zelf betalen? En omgekeerd: kan die kleine organisatie dat grote project wel bolwerken?

7. Communiceer je online én offline?

Via het internet kan je veel mensen bereiken, ook mensen die je nog niet kent. Mensen die je oproep sharen en liken helpen je met het verspreiden van je boodschap. Zo kom je ook terecht bij mensen die qua interesse of geografisch wat verder van je afstaan.

Niet iedereen volgt de sociale media en niet iedereen kent het crowdfundingsplatform waarop je project staat. Verspreid je vraag dus ook via andere media en persoonlijke contacten. Schakel de pers in. Het is juist de combinatie van online en offline die je actie sterk maakt.

8. Blijf je aan de praat?

Communiceer voortdurend over alle aspecten van je project en je campagne. Alles is een verhaal en een manier om je initiatief opnieuw onder de aandacht te brengen.

Niet alleen de lancering van je actie is een communicatiemoment. Alle aspecten van de voorbereiding en het verloop van je campagne komen daarvoor in aanmerking: het maken van een filmpje, een presentatie op een evenement, een uitzonderlijk gulle gift, het overschreiden van de grens van zoveel procent.

Deel ook alle kleine en grote successen die je boekt. Succes trekt de aandacht en is een belangrijke motivator om twijfelaars over de streep te halen.

En zoek verschillende gelegenheden en kanalen. Er is altijd wel iemand die je nog niet hebt bereikt of overtuigd.

9. Ben je dankbaar?

Campagne voeren doe je niet alleen. En de eindstreep halen al helemaal niet. Mensen die jou financieel steunen of op andere manieren helpen kun je niet vaak genoeg in het zonnetje zetten. Het verhoogt de positieve vibe en de kans dat gevers met anderen over je initiatief praten.