6a: Maak je geefverhaal waar

Crowdfunding is hard werken, maar het echte werk begint pas als je je actie succesvol hebt afgerond. Dan kan je je project realiseren.

Wacht er niet mee. Hoe sneller je gevers zien wat het resultaat van hun inspanning is, hoe geloofwaardiger je bent. Zo zorg je voor betrokkenheid en bouw je krediet op voor een volgende actie.

  • Duurt het even voor je project resultaat oplevert? Laat dan in elk geval weten dat je eraan begonnen bent. En communiceer over tussentijdse resultaten.

6b: Onderhoud je (nieuwe) contacten

Vriendschappen moet je onderhouden. Blijf je donateurs informeren. Hou ze in elk geval op de hoogte van de voortgang van je project, je onderneming of je creatie.

Of nog beter: bind ze aan je organisatie. Vraag of ze zich op je nieuwsbrief abonneren. Nodig ze uit voor evenementen die je organiseert. Kortom: hou ze vast.

6c: Betrek je contacten bij nieuwe acties

Met je crowdfundingsactie heb je je directe netwerk uitgebreid. Je hebt dus een beter vertrekpunt voor nieuwe fondsenwervingsacties. Ga een langdurige relatie aan met je donateurs. Dan kan je hen bij vervolgprojecten vragen om eens een hoger bedrag te schenken.

Je kan je gevers ook uitnodigen om structurele donateurs van je instelling te worden, bijvoorbeeld door lid te worden van de vriendenvereniging.