De praktijk: Boekensteun
Dossier Crowdfunding
Stap voor stap
Zet je eigen actie in de verf en laat je inspireren door de tools van Boekensteun…
Huisstijl
Voor Boekensteun ontwierpen we een website met een eigen look & feel. Deze huisstijl werd ook gebruikt in alle communicatiemiddelen van de individuele projecthouders. Deze uniformiteit versterkte het platform als geheel.
Persvoorstelling
De lancering van je campagne is een belangrijk moment om het project aan een breed publiek voor te stellen. Nodig ook de pers uit of organiseer een afzonderlijke persconferentie.
Drukwerk
Onderschat niet de kracht van papieren communicatie bij fondsenwerving. Een affiche, folder of postkaart is een gemakkelijke manier om informatie over je project breed te verspreiden. Je kunt ze ophangen in publieksruimtes, opsturen, verdelen bij evenementen, in inforekken plaatsen of aan de balie leggen.
Campagnestand
Het kan interessant zijn om het project te promoten op evenementen waarvan je vermoed dat jouw doelpubliek daar aanwezig is. Dit werkt alleen als je de mensen durft aan te spreken en met een korte maar krachtige pitch weet te overtuigen. Let wel dat de kosten opwegen tegenover de baten.
De Vlaamse Erfgoedbibliotheek en het Vlaams Fonds voor de Letteren mochten op de Boekenbeurs gratis een stand inrichten van Boek.be. De verschillende projecthouders konden er afwisselend promotie maken voor hun initiatief.
Inrichten publieksruimte
Het is belangrijk dat het project zichtbaar is in de organisatie of instelling. Een banier is bijvoorbeeld een goedkope manier om voor extra visibiliteit te zorgen in de inkom of in de nabijheid van het project. Hij kan ook gemakkelijk meegenomen worden op verplaatsing. De Vlaamse Erfgoedbibliotheek heeft voor haar projecthouders twee banieren laten maken: een algemene met het Boekensteun-logo en een met specifieke informatie over het project.
Collectebus
Ook de ouderwetse collectebus kan zijn diensten nog bewijzen. Bijvoorbeeld om aan te bieden aan bezoekers die deelnemen aan een rondleiding of lezing.
De geschonken bedragen zijn misschien laag, maar je geeft meer mensen de kans om een kleine bijdrage te leveren. Een collectebus op de balie maakt je project zichtbaar en kan aanleiding zijn voor een gesprek met een geïnteresseerde donateur.
Exclusief geschenk
Als mensen een flink bedrag geven wil je ze daarvoor ook iets teruggeven. We kozen voor een cadeautje in de plaats van een certificaat. Donateurs van meer dan 100 euro kregen dit kunstwerk van Gerda Dendooven.
Haalbaarheidsstudie
Omdat fondsenwerving en crowdfunding in de erfgoedbibliotheeksector nog niet eerder werd voorgedaan, startte de Vlaamse Erfgoedbibliotheek met een korte haalbaarheidsstudie die het potentieel van het crowfundingplatform inschatte. De studie bracht een aantal aandachtspunten en mogelijke pistes voor de verdere uitwerking van het project aan het licht.
Overschrijvingsformulier
Niet iedereen maakt graag online geld over. Zorg dus ook voor offline betaalkanalen.
Een overschrijvingsformulier kan je bovendien gemakkelijk samen met een traditionele bedelbrief versturen.