Met de nodige inzet en creativiteit kan je met crowdfunding veel bereiken. Je kunt op korte tijd genoeg geld ophalen voor een specifiek, duidelijk doel. Een geslaagde campagne heeft ook een hele resem aan langetermijneffecten. Maar crowdfunding is geen wondermiddel.

1. Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

  • Je hebt de financiering zelf in de hand. Bij een subsidieverstrekker of een financiële instelling heb je maar weinig invloed op de gang van zaken. Bij crowdfunding zie je zelf hoe het loopt en kan je tussentijds bijsturen.
  • Het is mogelijk dat je meer geld ophaalt dan je van plan was.
  • Door de aandacht die je genereert trek je misschien nog andere investeerders of sponsors aan.
  • Je kan een product of dienst in voorverkoop brengen en daarna nog verbeteren op basis van de feedback van je early adopters.
  • Je kan de populariteit van je project of product uittesten en ontdekken wat je doelgroep ervan vindt. Op die manier doe je eigenlijk al aan marktonderzoek.
  • Een crowdfundingcampagne is niet alleen marketing van je project. Ook je organisatie en je andere activiteiten komen in beeld. Dat verbreedt je draagvlak.
  • Crowdfunding is een vorm van klantenbinding. Het schept een band tussen jou en je publiek. Blijf in dialoog, en er ontstaat een langetermijnrelatie die ook op andere vlakken rendeert.
  • Je donateurs van vandaag zijn je ambassadeurs van morgen. Ze promoten je project en je organisatie bij hun familie en vrienden. Die gratis mondreclame is onbetaalbaar.
  • Crowdfunding mobiliseert ook je eigen mensen. Samen campagne voeren is een intense en stimulerende ervaring: een vorm van teambuilding dus.
  • De ervaringen van crowdfunding kan je gebruiken om structureel aan fundraising te doen.

2. Waar moet je op letten bij crowdfunding?

  • Crowdfunding is geen antwoord op al je financiële noden. Het is projectgebonden en levert dus geen structurele financiering op.
  • Er is heel wat concurrentie. Op veel platforms staan gelijkaardige projecten die dingen naar de gunst van gelijkaardige gevers.
  • Je moet heel hard werken onder hoge tijdsdruk.
  • Je moet goed weten hoe je jouw publiek moet aanspreken. En enig benul van marketing hebben.
  • Je stelt jezelf kwetsbaar op: alles wat je voor je actie doet, is zichtbaar voor het publiek.
  • Je moet assertief zijn: durven communiceren en durven vragen.
  • Zelfs met een goed plan lopen er zaken anders dan je gedacht had. Zorg dus voor een plan B of zelfs een plan C.
  • Fundraising is friendraising: zelfs bij een kleinschalig project moet je een groot publiek aanspreken dat je voor een deel nog niet kent.
  • Je maakt je idee al bekend voordat het uitgevoerd kan worden. Je loopt dus het risico dat je concurrenten meeluisteren.

3. Wegen de kosten van crowdfunding op tegen de baten?

Crowdfunding is hard werken. Je moet voortdurend alert blijven en je boodschap overal herhalen. Crowdfunden is riskant. Je actie kan mislukken en iedereen ziet dat.

Ben je bereid je nek uit te steken en er veel energie in te steken? Dan is de beloning groot. Want een actie levert veel meer op dan genoeg geld voor je project:

  • Je wint de sympathie van mensen die je organisatie zullen blijven steunen.
  • Je doet ervaring op met communicatie en fondsenwerving die je kan blijven inzetten.
  • Het geeft je organisatie en je sector een dynamisch imago.
  • De actie motiveert de leden van het team dat aan je project werkt.
  • Je ontmoet collega’s met wie je verder kan samenwerken.

Kortom: wie niet vraagt, niet wint!